Ursus C-360, historia i dane techniczne

Ursus C-360 to średni ciągnik rolniczy produkowany w latach 1976–1992 w Zakładach Mechanicznych Ursus w Warszawie.

Wyprodukowano go liczbie około 282 tys. sztuk. Jest to modyfikacja ciągnika Ursus C-355.

Ciągnik Ursus C360

Ursus C-360 to kolejny model z rodziny ciągników średnich, wersja rozwojowa od protoplasty C-4011 przez Ursusa C-355.

C-360 rozwijano w odmianach:

  • Ursus C-362
  • Ursus C-360-3P.

Produkcję rozpoczęto w lipcu 1976 roku.

Na bazie tego modelu Fabryka Urządzeń Technicznych w Łochowie-Ostrówku budowała koparko-ładowarkę Ostrówek KTO 161 i KTO 162.

Istotne zmiany w stosunku do modelu poprzedniego C-355:
  • wprowadzono siedzisko kierowcy typu „Grammer",
  • ustawiono szybką wymianę zaczepu wahliwego na zaczep do przyczep jednoosiowych,
  • poprawiono układ hamulcowy,
  • zunifikowano obciążniki przednie i tylne z C-330,
  • wprowadzono silnik o mocy 38,2 kW / ~52KM

Dane techniczne Ursusa C-360

  • Napęd: 4x2,
  • Max. prędkość jazdy: 25,4 km/h,
  • Koła przód: 6.00-16,6 PR, Koła tył: 14,9/13-28,
  • Masa bez obciążników: 2170 kg.
  • Silnik: Typ – S-4003,wysokoprężny, chłodzony cieczą,
  • Liczba cylindrów – 4,
  • Średnica/skok tłoka – 95x110 mm,
  • Pojemność – 3121 cm³,
  • Moc znamionowa – 38,2kW (52 KM)
  • DIN przy 2200 obr./min.,
  • Max. moment obrotowy – 190 Nm przy 1500-1600 obr/min.,
  • Stopień sprężania – 17,
  • Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej – 265 g/kWh tj. max. 10,2 l/h przy pełnym obciążeniu (prawdopodobnie błędne dane - czytaj komentarz poniżej)
  • Kolejność zapłonów - 1–3–4–2
  • Układ napędowy: Sprzęgło – cierne, dwustopniowe, suche, tarczowe,
  • Skrzynia biegów – niesynchronizowana, z reduktorem,
  • Liczba przełożeń w przód/wstecz – 10/2,
  • Blokada mechanizmu różnicowego – mechaniczna.
  • Układy jezdne: Oś przednia nienapędzana, sztywna, zamocowana wahliwie na sworzniu,
  • Mechanizm kierowniczy śrubowo-kulkowy,
  • Hamulec hydrauliczny bębnowy, niezależny na oba koła tylne,
  • Max. prędkość do przodu 25,4 km/h przy ogumieniu 13-28.
  • Hamulec jednostronny na prawe koło (w niewielu wyprodukowanych egzemplarzach).
  • Układy agregowania: Podnośnik hydrauliczny z pompą o wydajności 20 l/min. i ciśnieniu 12 MPa.
  • Liczba szybkozłączy hydrauliki zewnętrznej - 2,
  • TUZ kategorii II wg ISO, udźwig na końcach dźwigni dolnych - 1200 kg,
  • Zaczepy: górny zaczep transportowy, zaczep wahliwy oraz zaczep do przyczep jednoosiowych,
  • WOM zależny i niezależny 540 obr./min.

W roku 1981 pojawiła się kolejna wersja: Ursus C-360-3P

C-360-3P produkowany był do roku 1993 na rynek krajowy, oraz do 1995 na rynki zagraniczne.

Główna różnica w stosunku do starszej wersji polegała na zamontowaniu w ciągniku  Ursus C-360-3P postlicencyjnego silnika MF PERKINS – AD3.152UR

Ile koni ma Ursus C-360-3P?

Silnik ten posiada trzy cylindry i moc 47,5 KM (C-360 miał 52 KM). Charakteryzował się mniejszym zużyciem paliwa, obniżonym poziomem hałasu oraz mniejszym zadymieniem spalin.

W pierwszych egzemplarzach 3P, montowane były oryginalne silniki wyprodukowane w Wielkiej Brytani. Wyróżniały się one zastosowanymi w nich śrubami w układzie calowym. Silniki produkcji brytyjskiej wykazywały się dłuższą żywotnością niż te wyprodukowane w kraju.

Również tarcze sprzęgłowe różniły się od tych zamontowanych w Ursusach C-360, a także wałki sprzęgłowe, które musiały być nieco dłuższe.

Ciągniki te różniły się głównie silnikiem, oraz jego osprzętem, deską rozdzielczą oraz rodzajami kabin kierowcy.

Od sierpnia 1989 roku wprowadzono jeden akumulator montowany z przodu ciągnika w masce przed chłodnicą (wcześniej były 2 akumulatory pod podłogą kabiny). Zmieniono również układ zaczepów tylnych ciągnika oraz nieznacznie wzmocniono instalację hydrauliczną.

Jedną z głównych awarii wynikających z zamontowania trzycylindrowego silnika MF PERKINS – AD3.152UR był i jest obecnie problem pękającego wału korbowego. Usterka ta pojawia się głównie w przypadku bardzo dużych obciążeń silnika, a także sprzyja jej nieparzysta liczba cylindrów.

Opinia jednego z użytkowników 3P znaleziona na forach:

Tropic w czym perkins przegrywa?????
Chyba jedynie w orce bo 60tka moze jechac powoli jak mul a perkins jest zrywny.
W transporcie ani zwykla 60tka ani MF255 ani U3512 nie maja szans do 3P. Normalnie 360-3P to jak rakieta zasowa z przyczepami.
Wiem bo u nas jest 3P i bylo tez 3512 i nie mialo szans z 3P w transporcie.
Zwykla 60tka jest tylko dobra do orki w ciezkich ziemiach a w innych pracach przegrywa z 3P. 
Predzej zagotujesz 60tke jak 3P.
60tka wiecej pali jak 3P
+60tki to ze lepiej jej smakuje OO, niz w 3P.
 
Dokładne dane Ursusa C-360-3P tutaj.
 
Filmy propagandowe o fabryce Ursus z czasów PRL

 

Ursus C-360 przy rozsiewaniu nawozuCiągnik Ursus C355Ciągniki Ursus C360
Obrazek użytkownika Rafał Marcinkowski

Komentarze

c 360 nie pali duzo poruwnaj sobie na wikipediach

Dodaj komentarz

Tylko text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Pisemne emotikony zostaną zamienione w graficzne.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Links to specified hosts will have a rel="nofollow" added to them.
Przesyłając swój komentarz, akceptujesz politykę prywatności Mollom.