Ursus C330M Czy faktycznie lepsza od C330 ?

Tym razem chciałbym krótko porównać ciągniki Ursus c330 i c330M.

M-ka czyli zmodernizowana wersja "ciapka" miała być jego lepszym następcą. Czy faktycznie tak jest ?

Osobiście użytkuje ursusa c330M i wielokrotnie miałem też okazje pracować zwykłą 30-stką. Muszę stwierdzić, że c330 radzi sobie zdecydowanie lepiej we wszystkich pracach polowych.

Jedyną rzeczą w jakiej M-ką jest nieco lepsze jest poruszanie się po drogach z uwagi na większą prędkość maksymalną ale o tym za chwile.

Nie będę wam tutaj opisywał danych technicznych ursusa c330 bo są to rzeczy znane praktycznie każdemu i to zwyczajnie nie ma sensu.

Pisząc ten artykuł chcę zwrócić uwagą na różnice pomiędzy tymi modelami, mianowicie:

  • C-330 (produkowany w latach 1967–1987) posiadał bardzo wytrzymałą skrzynie przekładniową (3 biegowa + wsteczny, reduktor co daje 6 przełożeń do przodu i 2 do tyłu)
  • Natomiast C-330M (produkowany w latach 1986-1993) miał już tę skrzynie zmodernizowaną.

Co prawda układ przełożeń jest taki sam, ale na poszczególnych biegach M-ka może uzyskiwać prędkości o 8 % większe od zwykłej 30-stki. Dzięki temu uzyskuje prędkość maksymalną 25,32 km/h gdy C-330 23,44 km/h.

Kolosalna różnica to to nie jest, jednak ta niezbyt udana modernizacja skrzyni biegów niesie za sobą negatywne skutki.

  • W praca polowych M-ka niejednokrotnie nie może poradzić sobie na 4 biegu i operator zmuszony jest redukować do 3 co jest uciążliwe i zajmuje wbrew pozorom trochę czasu.
  • Skrzynia biegów jest dużo bardziej awaryjna.

Ponadto w M-ce została zmodernizowana także głowica. To jednak nie ma większego znaczenia przy użytkowaniu, bynajmniej w moim przypadku.

Ursus C-330 podczas transportu balotów

Podsumowując, oba te ciągniki są przeznaczone dla średnich gospodarstw jako pomocnicze i dla małych gospodarzy, kogoś kto uprawia pole hobbystycznie.

Według mnie lepiej wybrać starszą C-330 niż zapłacić więcej za M-ke i mieć z nią więcej problemów. Modernizacja skrzyni była kompletnym bezsensem, przy tak słabym silniku i małym ciągniku.

Jakie jest wasze zdanie na ten temat. Którą wersję byście wybrali i dlaczego? Piszcie w komentarzach.

Pozdrawiam Banan Agr.

Ciągnik Ursus C330 podczas transportu balotówCiągnik Ursus C330 podczas transportu balotów

Rodzaj maszyny: 

Marka (firma): 

Model: 

Obrazek użytkownika Banan Agriculture

Komentarze

Obrazek użytkownika Anonim

Ja mam c330 z 1977 roku i daję nim radę na 6ha. 3 lata temu robiłem remont czyli silnik, malowanie, i jest teraz jak nowy. To nie jest gospodarka z której można rodzinę utrzymać albo nawet wyżyć w tych czasach , ale jak się ma inną pracę to jest to jakieś dodatkowe zajęcie. Można faktycznie powiedzieć że hobbystyczne tak jak autor napisał. Kiedyś wyglądało to inaczej ale tamte czasy już nie wrócą. Tylko caipek pozostał i dalej robi swoje, bez pytania o normy emisji spalin, adblue czy dopłaty z junii. Ogólnie to dobra maszyna. Przetrwał Komunę -system który go stworzył, a pewnie jeszcze pochodzi wiele lat to może przetrwa Unię - system do którego nie pasuje.

Obrazek użytkownika MC

Mam M-k z 1991 r od nowości przebieg 2500 mtg żadnych problemów ze skrzynią z większych remontów jakie przeprowadziłem to wymiana tarcz sprzęgła ustrzelka pod głowicą dwa razy z szlifowaniem gniazd zaworowych no i wymiana prądnicy na alternator poza tym materiały eksploatacyjne co roku olej i filtry w skrzyni olej 3 razy był wymieniany na nowy

Obrazek użytkownika mateusz

Ja posiadam c-330M i też żadnych poważnych awarii nie miała. Na liczniku prawie 10tyś mtg Smile Pracuje teraz jako ciągnik pomocniczy na 15 ha. Wykorzystuje się ja do lekkich prac takich lak siew oprysk rozsiewane nawozów itp. Posiadam również zetora oraz renault.

Obrazek użytkownika ThePerkins

Mieliśmy kiedyś emke od nowości 1990 r. Totalne badziewie, po 4 latach męki z nią jakoś udało się ją sprzedać i zakupiliśmy 4 letniego mf. Ogólnie c-330 nie nadaje się do orki , kultywacji czy wożenia QQ, c-330 jest jedynie od lekki prac typu przewracanie zagrabianie trawy. Jak wlezie w jakiś błoto to zaraz per per per i siedzimy :/

Obrazek użytkownika Szczerbaty talerz dyfra

Zgadza się, wiem to z doświadczenia...

Obrazek użytkownika Niki

Ja mam 330 i na m- je bym go nie zamienił np przy bronowaniu i tak idzie mi szybciej niż m-ka bo mogę jeździć wyższym biegiem a biegi123 praktycznie dla mnie nie istnieją bo nawet przy orce daje rade na 4 z blokadą

Obrazek użytkownika marek

zgadzam sie z panem jestem tego samego zdania 330 jest o 100 razy lepsza niz 330m do pola

Obrazek użytkownika Mati12

Moja c-330 Jak Oram 4 bez blokady Chyba że mokro to 3. Gdy bronuje to na 5. Muj sąsiad ma m-ke I jak Ora to na trujce a I tak często go wyciągam.

Obrazek użytkownika krzysiek

ja mam 330 i jest lepsza niz 330m poniewaz lepsza jest w polu a 330m jest gorsza

Obrazek użytkownika tomasz

posiadałem kiedyś 330 a teraz posiadam od nowości c330m i nie ma z nią proglemu nie psuje się co nie mogę powiedzieć o 330 jedynie w polu lepsza była 330

Obrazek użytkownika MECHANIK 56

Z tego co tu przeczytałem to nikt nie napisał o zwolnicach c 330 m są lepsze od zwykłej trzydziestki ale pozostałe zespoły skrzynia i ta głowica w silniku 330 m to totalna porażka wszystkie ciągniki 330m w okolicy już naprawiane miały skrzynię biegów są słabsze jedyna korzyść z tego silnika to jego ładna praca i to wszystko . skrzynie w zwykłych trzydziestkach są nie do zajechania to jest spuscizna po ciągniku c 328. Naprawiam ciągniki od lat i obserwuję to co się teraz produkuję wszystko jest robione pod kątem zysku jakość itd. mogę powiedzieć jedno rzeczy najmniej skomplikowane są najmniej awaryjne tyczy się to Polskich ciągnikuw 330 c360 szkoda że już się ich nie produkuje .

Obrazek użytkownika Gościu

Skrzynia w c-330m ma wadę fabryczną. Konstruktorzy przenieśli koła zębate stałego zazębienia przed przegrodę i podczas nadmiernego obciążenia skrzyni zrywa gwint na nakrętce KM-ce podtrzymującej koło zębate wałka pośredniego (zęby skośne). W starych ciapkach tego nie było, bo pomiędzy nakrętką a kołem zębatym była przegroda. Ja mam M-ke od nowości, rok 1988, 2600mth i nic się nie dzieje ale ciągnik nie jest u mnie katowany jak to bywa w niektórych gospodarstwach. Chyba najlepszą metodą uniknięcia tej awarii ponownie jest przyspawanie w 3-4 punktach nakrętki do wałka. A jeśli chodzi o pozostałe elementy skrzyni to jest ona mocniejsza, bo zastosowano większe i mocniejsze koła zębate, mocniejsze sprzęgło i lepsze łożyskowanie. Różnica jest jeszcze taka że w zwolnicach w M-ce zastosowano łożyska oporowe, w starych ciapkach są zwykłe kulkowe.
Prawdę mówiąc gdyby nie ta wada fabryczna to skrzynia biegów nie do zajechania. Więc śmieszą mnie opinie typu "M-ka to totalna porażka" itp. Nie zgodzę się także z opinią, że przez zwiększenie prędkości o te 8% ciągnik jest słabszy. Nie jest tak ponieważ modernizacja silnika poprawiła charakterystykę silnika i zmniejszyła spalanie. Jeździłem wieloma trzydziestkami i mogę śmiało powiedzieć że silnik M-ki jest trochę mocniejszy zwłaszcza na niższych obrotach. Niestety pogorszył się rozruch zimą ale świece żarowe i odprężnik robią swoje.
To co napisałem mogę potwierdzić z doświadczenia ponieważ użytkuje c-330m i mam okazję użytkować i naprawiać zwykłe trzydziestki. Jeśli ktoś ma wątpliwości to proszę poczytać instrukcje napraw, tam są opisane wszystkie modernizacje łącznie z 335 i 335m.
Ogólnie umówmy się, że nie ma złych ciapków, wszystkie te ciągniki od c-325 do końca produkcji są świetne jeśli tylko są zachowane w dobrym stanie technicznym.

Obrazek użytkownika Adam

w pełni popieram.

Obrazek użytkownika TheKolek

W pełni popieram Twoje poglądy na ten temat.
Parę razy się przekonałem że modernizacja tej skrzyni robi różnicę w polu na nie korzyćś "M-ki"

Podlasie ;] Centrum :]

Obrazek użytkownika c330

Ja mam c330 i jestem zadowolony Biggrin

Obrazek użytkownika fajarz

ja mam c330M i daje rade przy oraniu belowaniu i wszystkich pracach jest doskonala jest szybsza od 330 bo ursus c330M ma 34,5 koni mechanicznych a c330 ma 30,5

Obrazek użytkownika lukasz

Ale bezsensowny artykół mam c 330m z 1989 roku ma 7800 mtg bo oczywiście od nowości u mnie raz miaŁa robiony kapitalny silnika jakieś 800 godzin temu a tak pozatym ma trzecią parę opon i nigdy nawet na najcięższej ziemi w orce nie musiaŁem redukować do 3 do skrzyni ani mastu nigdy nie zaglądane nawet jest olej od nowości pozatym jest szybsza wygodniejsza kierownica siedzenie lżej sie kręci a przyznam tylko że robione sprzęgŁo dwa razy ale to akurat element który ma prawo się zużyć artykóŁ do kosza

Obrazek użytkownika lukas

e o ile dobrze wiem to w M-ce szybsza jest tylko 6 i 3 a skrzynie jest tak zrobiona ze 3 jest szybsza od 4

Obrazek użytkownika Slaj

To jakim cudem moja emka z roku 1991 nie miała robionej skrzyni !!!Skoro jest tak awaryjna?

Obrazek użytkownika roinik 333

Posiadam c- 330m od nowości czyli od 1988r. Ma 6 tys. mth silnik żyleta. Silnik oryginał, nic nie robione pracuje na 15h. Prasa kostkująca talerzówka 1,8m kosiarka rotacja 1,65m.
Na biegu 4 talerzówka idzie bez problemu. Dziennie talerzuje czasami 5 hektarów.
Skrzynia, silnik w oryginale nic nie rozkręcane. Mam jeszcze zwykłą c 330 z 1972r i mam porównanie - c 330m bije ją na głowę we wszystkich pracach w polu i nie tylko. Polecam emke jest super. Piękny dźwięk silnika i prędkość to jest to.

Obrazek użytkownika Gk

C330M jest 1000 razy lepsza od tego starego trupa zwykłej. Ja mam emke i orze pługami 3 czy to podorywka czy głęboko daje rade na czwórce i nie słyszę żeby miała ciężko do skrzyni nie zaglądałem biegi nie wyskakują nie blokuje się robie nią wszystko i jakoś się kompletnie nic nie dzieje

Obrazek użytkownika j 245

Jeszcze napisz, że 50cm na korpus bierzesz to ta M-ka będzie mogła zastąpić stu konny ciągnik.

Obrazek użytkownika Z

Ja mam m-ke i jest ok o co do skrzyni to lubiala się rozkręcać na choinkach , nowe nakrętki zabezpieczenia i nie pomagało ,to trzeba było dotoczyc nakrętki z gwintem stożkowym tylko ciężko się skręca ale trzyma lepiej niż żyda za serce

Obrazek użytkownika Qba

Najlepsza metoda na rozkręcanie się skrzyni w M-ce to porządny, mocny klej do gwintów, jeśli gwint na wałku jest dobry to powinno raz na zawsze załatwić sprawę. Spawanie nic nie daje bo wałek jest utwardzany

Dodaj komentarz

Tylko text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Pisemne emotikony zostaną zamienione w graficzne.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Links to specified hosts will have a rel="nofollow" added to them.